söndag 24 augusti 2014

Mys lördag blir skräck lördag!

Igår hade vi en heldag planerad.
En av mina bästa vänner ska flytta tillbak till sitt hemland om 2 månader och vi har nästan ingen tid att ses innan =(.
Så lördagen hade vi båda ledigt.
Hampus älskar när Inga och hundarna kommer.
Så planen var att vi skulle åka och ha mys brunch på ikea för att sedan gå ner på marknaden på rocklunda och efter det vid kl 17 var vi bjudna på kräftskiva.
 
 
Jag ,Daniel,Inga och Hampus åkte vid ca 10.00 till Ikea för lite mat.
Redan innan vi åkte frågade jag om inte Hampus var lite varm och Inga samt D sa nej.
Till saken hör att H hade sprungit som en galning fram och tillbaka här hemma o busat massor så jag tänkte det kanske är derför jag tyckte han känndes varm.
 
 
När vi är på ikea så märker jag väldigt sambt att H inte är sig själv och börjar bli sjuk.
Daniel går mitt i maten o köper alvedon då H börjar hänga med huvudet och har svårt att äta.
Han har redan då ett märkligt kroppspråk o helt ovant det han brukar.
Men han talar tydligt så.
 
 
Jag går vid ca 10.30 o byter blöja samt ger liten en allvedon.
Frågar H när han ligger på kötbodet om han håller på att börja krampa då jag får känslan att det är på väg.
 
Jag bär tillbaka H i famnen o sätter mig inte utan säger till Inga o D att vi måste åka för nåt är på gång...Isamma ögonblick jag sagt det så börjar mitt lilla älskade hjärta krampa som bara den.
Han krampar olika med armana och jag kan inte lossa honom från min kropp först.
Ger honom till daniel efter ca 1min och då rinner dregglet i massor och han är helt medvetslös.
 
Medans vi går mot ikeas resturangens kontor ringer jag 112.
När vi kommer in på kontoret o kan lägga han på deras bord så är läpparna lila/blå och han krampar massor samt är helt okontaktbar.
 
Ambulansen kommer efter ca 5minuter vilket innebär han krampat då i ca 7min.
Kan säga att 7 minuter låter inte länge men att se sitt barn krampa  i 7 minuter va de längsta jag varit med om.
Känndes som en evighet.
Paniken o knuten i magen växte för varje sekund.
Daniel va så duktig o jag såg han va livrädd som jag med behöll lugnet.
 
Ambulansen ger honom stesolin och först efter den verkat slutar han krampa.
Han är fortfarande väldigt borta o han har inte koll på något direkt utan blicken flackar och käken är spänd och hackig.
 
Han har enorma pupiller och han får även syrgas samt mera alvedon.
Tar ca 20-30 minuter innan vi kan gå ner med honom i ambulansen och åka till barnakuten.
 
Jag har sett H krampa tidigare o då va det det värsta känsla och upplevelsen i mitt liv men den här gången var det 10g värre än förra.
Han krampade på ett helt annat sätt och mycket längre,mera dregger och fick inte syre.
Tog över 1h innan han va tillbaka o kunde prata som vanligt.
 
Förra gången va han spänd i kroppen o hans hjärta slog i 280 el nåt denna gången va armar o ben spända men resten lealös och hjärtat rusade inte. Han krampade helt annat med kroppen denna gång oxå.
 
Jag kan säga att i dag är jag så trött då jag vakat mitt lilla knyte halva natten i rädsla han ska få ett nytt anfall.
 
Maktlösheten o den enorma stressen som flödar i kroppen när man ser sitt barn så dålig o inte veta om han håller på att dö eller inte är fruktansvärd.
 
Idag är han pigg och feberfri ännsålänge så jag ska dricka upp min kopp kaffe sen ska jag sätta mig o leka med honom.
Hampus får bestämma vad vi ska göra i dag för jag gör allt för mitt älskade lilla mirakel ska glömma gårdagen.
Han va så söt och sa mamma jag åkte ambulans igår för jag va sjuk.
 
Kan säga att tårarna rinner på mig just nu av ren glädje o tacksamhet att min Hampus lever o verkar piggare.
Vill hålla han i famnen och aldrig släppa taget.
 
Han är min styrka o min hjälte.
 
Har även skickat in dagens blomma till Ikeas personal som var så hjälpsamma o lugnande.
Dem gav oss den styrkan vi behövde för att behålla lugnet.
Personal kom fram till mig när vi skulle gå till ambulansen och sa- Vad duktig och stark du är. Du va så lugn och trygg hela tiden. Imponerande.
 
Jag små log och sa ja det va ju tur för innombords var det panik på högsta nivå.Men jag vill inte oroa H mera så jag försöker behålla lugnet för han skull.
Bra man lyckades =).
Ha en underbar söndag nu alla läsare för det ska jag ha med min alldeles fantastiska och levande son <3!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar